Manifestation mot kriget i Libanon

Vänsterpartiets torgmöte lördag 5 augusti inleddes med appeller mot kriget i Libanon. För Vänsterpartiet talade Maud Ekman och för Ung Vänster Emmie Särnstedt. Om folkomröstning i Torshällafrågan och lokal politik talade Carin Kuutmann och Jim Lagerlöf. Läs hela Emmies tal:
Den 12 juli besköt Hizbollah norra Israel med raketer, dödade tre israeliska soldater och tillfångatog två soldater nära gränsen mellan Israel och Libanon.

Som svar för nu Israel ett hänsynslöst, blodigt krig mot Libanon med USA:s godkännande. Samtidigt för de ett lågintensivt krig mot det palestinska folket, ivrigt påhejade av USA, men fördömda av människorättsaktivister och fredskämpar i hela världen.

Vilket land, vilket folk, står på tur nästa gång bästisarna Israel och USA ger sig ut på korståg? Efter krigen mot Irak och Afghanistan såg det ett tag ut att bli Iran eller Syrien. Istället gav kidnappningen av två israeliska soldater Israel en lumpen ursäkt för att bomba Libanon. Det land där hundratusentals palestinier befinner sig på flykt undan det våld och den förnedring som de utsätts för i sitt ockuperade hemland. Det land som nyligen rest sig ur ruinerna efter ett 16 år långt inbördeskrig. Det land som förra året höll sitt första fria parlamentsval på 29 år, raserar man nu för två kidnappade soldaters skull.

För att krossa en gerillarörelse vräker man urskillningslöst bomber över människor som inte har någonstans att ta vägen, eftersom man har förstört alla vägar. Genom att bomba vattenkraftverk, flyktingkonvojer och sjukhus driver man människor in i desperation och sänder dem rakt i armarna på Hizbollah.

Kriget mot Libanon är illegalt och människorättsvidrigt. Det strider mot Genèvekonventionen och fördöms av FN.
Kriget är smutsigt och blint. Igår dödades 33 kurdiska lantarbetare som lastade frukt av Israels bomber.
Kriget är sorligt och fruktansvärt. Det är en personlig katastrof för alla de människor som stängs inne i ett brinnande Beirut och ser sina anhöriga dö.

Hanin Shakrah från Ung Vänster befinner sig just nu i Libanon. På sin blogg beskriver hon precis hur tragiskt kriget är. I Saide träffade hon den tioåriga flickan Nadine:

”Plötsligt frågade Nadine mig om min pappa och min bror också har dött.
Jag förstår inte frågan, utan svarar att min bror och min pappa bor i Sverige.
– Jaha, lever de?
– Ja, det gör de.
OK. Min pappa och min bror har i alla fall dött, säger hon, och jag inser att Nadine nog hade blivit mindre förvånad om jag svarat att min familj också var död.

Hur beskriver man mänskliga tragedier på ett sätt som inte blir abstrakt?
För Libanon är ett land där det senaste kapitlet i mänsklig tragedi inte är mer än tre veckor gammalt. Men redan har en dryg fjärdedel av Libanons fyra miljoner invånare blivit flyktingar i eller utanför sitt eget land.
Och det går inte att förneka.
Libanon är i krig.”

Kriget måste upphöra!
Ung Vänster kräver
Att den svenska regeringen omedelbart fördömer Israels angrepp
mot Libanon och dess civilbefolkning.
Att den svenska regeringen omedelbart förklarar den israeliska
ambassadören i Sverige som icke önskvärd.