Många firade 1 maj med oss!

Igår, på 1 maj, firade vänsterpartiet arbetarörelsens högtidsdag med tradtionellt demonstationståg, mycket folk deltog. Vi bjöd på både lokala talare och på inbjuda personer från partistyrelse och Ung Vänsters förbundsstyrelse.

Det blåste och var mulet till en början, men allt eftersom folk samlades på torget började solen titta fram. På toget talade Jim Lagerlöf och Eila Clarstedt från vänsterpartiets sida, och Emmie Särnstedt från ung Vänster. Sedan fick vi till Stadsparken med vårt demonstrationståg, med oss hade vi levande musik!

Väl framme tog Kalla Larsson, från partistyrelsen, upp regeringens sänkning av a-kassenivån.
–  Enda syftet med sänkningen är att försvaga fackföreningarna menar Kalle Larsson som krävde att a-kassan ska återställas. Han tog också upp USA:s krig på olika platser i världen.
– USA:s olagliga krig i Irak har bara betytt att invånarna fått det allt värre.
USA agerar världspolis men USA:s frihet stavas blod, bomber och bestyckning.

– En sådan värld är en brutal värld, en osäker värld, en värld där godtycke och vapenmakt övertrumfar frihet och rättvisa.

Vänsterpartiets 1 maj-möte inleddes alltså på Fristadstorget där cirka 150 personer samlats för att tåga till Stadsparken där ytterligare ett antal personer slöt upp. Vi blev alltså mer än dubbelt så många jämfört med 2006!