Budkavle mot kärnvapen

Budkaveln går genom Sveriges 290 kommuner för att sprida information till allmänheten, media, riksdag och regering om möjligheten att förhindra ett kärnvapenkrig.

S, V och Mp och ungdomsorganisationerna arrangerar en manifestation på Fristadstorget i Eskilstuna lördag den 21 november 11:55 – fem i tolv. Vi kan förhindra ett kärnvapenkrig. Verktygen finns.

11:25 Konferencier presenterar vad som kommer att hända på torget

11:30-11:50 Mysfaktorfabriken spelar (Wayra Monasterio och Kalle George)

11:51 Konferencieren presenterar talare

11.55 Alf Egnerfors (s) talar

11:58 Eila Clarstedt (v)talar

12.01 Någon från Mp talar

Läs mer på www. budkavlen.se

Följande text är hnämtad där:

Krig är ovärdigt människan!

Vi befinner oss i en livsfarlig situation där avvecklingen av kärnvapen har stannat upp. Idag har världen 27 000 kärnvapen varav 12 000 står osäkrade på ramper, beredda att avfyras inom två minuter. Därutöver pågår en förnyad upprustning . Så länge någon stat har kärnvapen, finns det en önskan hos andra att ha dem. Alla kärnvapen måste bort.

Då behövs:
En stark folkopinion som har kunskap om vår rådande livssituation. Därför startar vi BUDKAVLEN som går genom Sveriges alla kommuner, från norr till söder med start i Haparanda den 15 november 2008. Budkavlen är en informationskampanj att det går att avskaffa de livsfarliga kärnvapen, som är ett hot mot allt liv. Folket blir medveten därom och kräver av vår regering att höja sin röst och handla inför FNs förhandlingar om NPT=icke spridningsavtalets 13 punkter. . Verktygen finns.

Verktygen finns

NWC avtalet. Nuclear Weapons Convention.

Sverige ska stödja den resolution som under flera år lagts fram i FNs Generalförsamling av Malaysia, en konvention som syfter till att avveckla alla kärnvapen. Vid senaste omröstning 2008 röstade 120 länder för att arbeta med konventionen (däribland Kina, Indien och Pakistan), medan USA, Israel, Sverige ! och övriga EU länder röstade emot. Ryssland lade ner sin röst.

NPT avtalet. Icke-spridnings avtalet. Non-Proliferation Treaty

Avtalet ska omförhandlas år 2010. Sverige har tidigare aktivt bidragit till NPT avtalets förverkligande, men idag räcker det inte längre. 2000 tillkom ett förslag på 13 punkter i syfte att avveckla även kärnvapenmakternas innehav, inte bara att förhindra en spridning till nya stater. Men det godtogs inte av kärnvapenmakterna.

Canberra- och Blix rapporterna

Två viktiga, världsomfattande kommissioner ger i sina rapporter konkreta förslag i steg för steg hur en total avrustning kan äga rum utan att inkränka på staternas säkerhet.

Mayors for Peace, M4P

Ett nätverk av borgmästare över hela världen, ledd av Hiroshimas borgmästare Akiba. 2400 städer i 131 länder har anslutit sig att alla kärnvapen ska vara tagna ur funktion år 2020. I Sverige har Stockholm, Göteborg, Kiruna, Åre, Malmö,Lindesberg Malå,Berg, Ånge, Nordanstig, Ovanåker, Leksand, Orsa, Borlänge och Mörbylånga.anslutit sig.