Ordf har ordet

Fira 1 maj för solidaritet och frihet

Maria Forsberg, ordförandeSedan 1890 talet har man traditionsenligt arrangerat och firat första maj i Sverige och Vänsterpartiet har under lång tid varit en del av detta. Vi har under åren slagits för arbetares rättigheter till goda arbetsvillkor. För löner som man kan leva på och för en säker arbetsmiljö. Vi har kämpat för ett jämställt samhälle med lika lön för lika arbete, där man jämlikt tar ansvar för barn och hem och som är fritt på från våld. Vi har stått upp för våra medmänniskor i Sverige och omvärlden. Oavsett etnicitet, sexuell läggning eller ålder. Att krossa rasismen har alltid varit en av våra viktigaste paroller på 1 maj. Vi är oerhört tydliga med att vi står upp för vikten av mångfald och solidaritet.

Idag finns det krafter som vill använda den vackraste av helgdagar till något helt annat. Man vill svärta ner den och förknippa den med allt som den inte står för.

Om du istället vill visa att du står upp för alla människors lika värde och att du ser kraften i mångfald, då ska du fira 1 maj med oss i vårt demonstrationståg. Vi visar tillsammans att de demokratiska värderingarna är de rätta och att vi står upp för dessa till skillnad från de främlingsfientliga krafter som nu vill utnyttja denna dag i ett motsatt syfte. Vi står upp för att första maj är den dag då ledorden är och ska vara solidaritet, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Välkommen att göra det du också! Vår paroll i år är Fler jobb och bättre välfärd. Det ska gälla för alla.

Vi ses på Fristadstorget 1maj 11.00!

Maria Forsberg
Ordförande Vänsterpartiet Eskilstuna