Kommunalt

Gör som Vänsterpartiet och Eskilstuna Guif, stötta Kvinnojouren MOA!

Under slutet av 2012 samlade Vänsterpartiet i Eskilstuna in över 36 000 kronor till MOA. Många vänsterpartister engagerade sig i insamlingen och kommunens invånare var mycket generösa. Samtidigt driver Vänsterpartiet aktivt en politik för att öka de ekonomiska anslagen och förutsättningarna för Kvinnojouren MOA att kunna finnas där för de kvinnor, ofta med barn, som blivit utsatta för våld, fysiskt som psykiskt.

– Jämställdheten i Eskilstuna måste öka och mäns våld mot kvnnor är den yttersta formen av ojämställdhet. Detta våld måste få ett slut men innan vi nått dit måste kvinnojourer runt om i Sverige få bättre och tryggare förutsättningar att driva sin viktiga verksamhet, säger Joel Hamberg.

Paketet med pengar till Kvinnojouren Moa

Nu går också Eskilstuna Guif in i ett nytt samarbete, med Kvinnojouren MOA.
Startskottet för samarbetet sker i samband med lördagens match i EHF Cupen mot Naturhouse La Rioja då MOA kommer att vara matchvärd och finnas på plats för att samla in pengar till förmån för sin verksamhet. En verksamhet som varje år hjälper cirka 40 kvinnor och 40 barn som tvingats fly sitt hem på grund av en våldsam partner.

– Det är positivt att Eskilstuna Guif visar stöd för Kvinnojouren Moa och dess verksamhet, då handbollsklubben är en viktig förebild i Eskilstuna för många ungdomar och människor. Genom detta initiativ visar Guif hur viktig frågan är att arbeta med, i alla delar av samhället. Vi ses i sporthallen på lördag, säger Joel Hamberg