Debatt Eskilstuna-Kuriren 4/11: Stolt Vänster

Maria Forsberg vid stadshuset

Det kan inte ha undgått någon att det går väldigt bra för Vänsterpartiet.
Folk gör rätt när de ser oss som det enda part­i de kan lita på när det gäller frågan om vinstuttag i välfärden, vi viker inte för rasism, är bäst på jämställdhet och står upp för trygga anställningar.

Vänsterpartiet har högt förtroende för våra värderingar och vår goda vilja. Det har vi alltid haft. Men vad är det som gör att partiet stärks just nu? Det handlar om förändring. Förändring som syns – i skola, vårdcentraler och på arbetsmarknaden. Vänsterpartiet har stärkts genom att vår förmåga att omsätta idéer i praktisk handling blivit mer uppmärksammad. Vårt gemensamma självförtroende har stärkts av allt vi varit med att genomföra i Sverige. Bilden av ett starkare Vänsterparti formas. Vi gör nu något som inte är så vanligt för Vänsterpartiet, vi skryter om vår genomförbara och ansvarsfulla politik.

Vänsterpartiet har visat på att vi kan regera med framgång. Vi är med och styr välskötta­ kommuner runt om i Sverige­. Vi kan exempelvis stoltsera med att vi har medverkat­ till följande: att Eskilstuna förra­ året valdes som årets miljökommun, att förbättra­ studie­resultaten i skolan i Flen, i

Eskils­tuna är vi drivande i samordningen av projektet flyktingguider i Sörmland, att barn till föräldralediga och arbets­sökande i Flen fått ökat antal timmar i förskolan. Det är även mycket roligt att berätta om att Fagersta, där Vänsterpartiet styr i egen majoritet, anses ha de mest välskötta ekonomierna i landet.

Vänsterpartiet har under mandatperioden arbetat i opposition i Landstinget Sörmland. Även i opposition levererar vi. Vi har fått gehör för våra förslag och motioner och har vari­t med och infört hälsosamtal, stärkt den patientnära­ personalens arbetsförhållanden och initierat kultur på recept.

Det går inte att bedriva vänsterpolitik med borgerlig skattepolitik. Vi behöver ett ändrat skatteuttag för att tryggheten och solidariteten i samhället inte ska fortsätta att urholkas. Vi behöver ökade intäkter för att bekosta en bra välfärd, för att rädda sjukförsäkringen och a-kassan.

Majoriteten av svenska folke­t tjänar på vår politik då den genomförs.

Maria Forsberg
Ordförande Vänsterpartiet Eskilstuna