Valkonferens inför Vänsterpartiets 40:e kongress

Nästa helg, den 11-13 januari, håller Vänsterpartiet sin 40:e kongress. Sex sörmlandska kongressombud kommer att delta. Från Eskilstuna, Maria Forsberg och Joel Hamberg, från Flen Felicia Rydstedt, från Nyköping Nicklas Franzen, från Oxelösund Linn Mårtensson och från Strängnäs, Ibrahiim Alkhaffaji.

Idag anordnade Vänsterpartiet Sörmland en konferens i Eskilstuna inför kongressen. Samtliga ombud och distriktsordförande Patrik Renfors deltog.

Vänsterpartiets 40:e kongress stundar

– Vi ser båda fram emot en mycket bra kongress i Stockholm nästa helg. Från Sörmland är vi ett ungt och inspirerat lag som åker. Från hela Sverige är vi 225 vänsterpartistiska ombud som kommer att delta. Vi har själva skrivit en motion om att Vänsterpartiet i sitt kongressuttalande inför riksdagsvalet bör lyfta fram Eskilstuna kommun, som ett bra exempel på en kommun där Vänsterpartiet varit med och styrt länge och gjort skillnad, i detta fall genom att Vänsterpartiet varit med och styrt Eskilstuna i 15 år och ställt om arbetarstaden Eskilstuna till Sveriges Miljöbästa kommun, säger Maria Forsberg och Joel Hamberg.

Eskilstunas båda ombud ser också fram emot de kommande valen 2014.

. Det finns ett altternativ för rättvisa – men inte utan ett starkt Vänsterparti. Ett land som byggs med omtanke, rättvisa och medmänsklighet är i grunden starkare än ett land där girigheten får råda. Vänsterpartiet är garanten för en rödgrön regering och en regering utan Folkpartiet och Centerpartiet, avslutar Forsberg och Hamberg.

Ni kan alla följa kongressen nästa helg på SVT Kunskapskanalen.