50 medlemmar deltog på Valskola när Mia Sydow Mölleby gästade Vänsterpartiet Sörmland

Idag anordnade Vänsterpartiet Sörmland ännu en utbildning inom Valskolan. Tidigare har man bland annat hållit utbildningar kring Vänsterpartiets politik, ekonomiska politik, retorik och aktivism. Partiets riksdagsledamot Mia Sydow Mölleby höll i utbildningen och gjorde det på ett mycket engagerat och bra sätt. Mia är också ledamot i partistyrelsen, verkställande utskottet. Dessutom är hon ordförande i Republikanska föreningen.

Många medlemmar på Valskola i Eskilstuna

Utbildningen hölls i Eskilstunas partilokal på Gillbergavägen och medlemmar deltog från Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm. Föreläsningar, grupparbeten, filmer och diskussioner stod på schemat. Vänsterpartiet Eskilstunas ordförande Maria Forsberg var glad över dagen och uppslutningen.

– Väldigt stort engagemang och vi känner oss nu alla laddade för att jobba hårt under våren, sommaren och hösten för att vinna valen, säger Forsberg.

Vänsterpartiet Eskilstuna passade självklart på att intervjua Mia Sydow Mölleby inför valet.

Vad brinner du för?

– Rättvisa och allas lika möjligheter inom alla områden är viktigast för mig, säger Mölleby.

Mia Sydow Mölleby

Hur kändes det att komma till Vänsterpartiet i Sörmland och Eskilstuna?

– Det känns bra och kul och jag tycker att det var mycket folk här. Det är överhuvudtaget kul att vara Vänsterpartist just nu. Vi går framåt på alla plan och har nu passerat 15 000 medlemmar. Vi känner att vi har människor med oss.

Hur märker du det?

– Jag märker det på att allt fler människor spontant säger att de ska rösta på oss, folk vill på allvar diskutera politik med oss, man är intresserade av vår politik och tycker att den är bra helt enkelt, säger Mölleby.

Nyköpings politiker grupparbetar

Hennes vardag är både Konsum hemma i Hallsberg och en korridor och möten i riksdagen.

Du har flera tunga förtroendeuppdrag för Vänsterpartiet och kandiderar åter till riksdagen, hur känns det?

– Dels är det väldigt roligt och det är uppdrag som förpliktigar. Jag har fått förtroende och vill förvalta det väl. Sen tycker jag att det är väldigt roligt att vara ute bland partimedlemmar som idag och på arbetsplatsbesök för diskutera olika frågor och träffa människor.

Hur tänker du kring Vänsterpartiets möjligheter i valen?

– Jag tror att vi går framåt, både i EU-valet och i riksdagsvalet. Jag hoppas först att vi får två platser i Europaparlamentet och sedan att vi blir många fler vänsterpartister i riksdagen efter valet i höst. Bland annat ser jag fram emot att få en kollega från Sörmland i riksdagen. Men det kräver ett hårt jobb för att vi ska lyckas, att vi är ihärdiga. Vänsterpartiet brukar vara riktigt bra på kampanjer och vi kommer att vara det även i år. Bland annat har vi satsat mer på partiets organisation och har byggt upp en enhet som inriktar sig på organisatoriskt stöd till partiföreningarna. Detta kommer också att visa sig i valrörelsen, säger Mölleby.

Varför behövs det mer vänsterpolitik i Sverige?

– Efter snart åtta år med en borgerlig regering har klyftorna i Sverige ökat, skolresultateten sjunker och sjukvården och äldreomsorgen har för lite resurser. Detta är inte konstigt, då denna regering satsat på skattesänkningar för de som redan har mer än tillräckligt. Drygt 130 miljarder har man sänkt skatten med, pengar som Vänsterpartiet vill använda till att anställa fler förskolelärare, lärare och undersköterskor. Detta skulle förbättra kvaliteten i både skolan, vården och omsorgen. Personalen inom välfärden ska inte behöva springa fortare för att resurserna inte räcker till, samtidigt som stora pengar försvinner i vinstuttag!

Vilken är Vänsterpartiets viktigaste fråga i valet Mia?

– Det är absolut frågan om vinster i välfärden. Vi tycker att det är helt orimligt att skattepengar som ska användas till en bra förskola för våra barn och en bra äldreomsorg för våra gamla, istället plockas ut som vinster av privata bolag och rikskapitalister. Vi vill istället använda alla skattepengar till verksamhet. Att se till att verksamheten fungerar bra och utvecklas.

Joel Hamberg, Mia Sydow Mölleby och Maria Chergui

Joel Hamberg, komunalråd i Eskilstuna berättar att i Eskilstuna har Vänsterpartiet varit med och styrt i majoritet i 15 år och gör skillnad i kommunen. Bland annat går Eskilstuna nu före och anställer 150 personer med funktionsnedsättning i kommunen, en fråga som Vänsterpartiet varit drivande i. Vad tycker du om den satsningen Mia?

– Det låter som ett utmärkt sätt att göra något konkret. Vi vet att personer med funktionsnedsättningar har extremt svårt att komma in på arbetsmarknaden. Därför är det självklart bra att den offentliga sektorn agerar som ni gör i Eskilstuna, är föregångare och anställer. Det är ett mycket bra exempel på vänsterpolitik i en kommun, säger Mia.

En av de vänsterpartister och kommunpolitiker som deltog i utbildningen var Roja Mahmoudi, till vardags undersköterska inom hemtjänsten och ledamot i Eskilstunas kommunala fastighetsbolag Kommunfastigheter AB.

Vad tyckte du om utbildningen?

– Den var väldigt bra! Bra diskussioner, bra klimat och det är alltid nyttigt att dela tankar och idéer med varandra. Mia var en mycket duktig och engagerad utbildare som gjorde att alla var med och delaktiga hela tiden, det var roligt, säger Machmoudi!

Eskilstunas politiker grupparbetar
Debatt under utbildningen

Med under hela dagen var självklart också Vänsterpartiets valombudsman Kristofer Pehrsson.

– Som valsamordnare känns det roligt med ett genuint engagemang i föreningen och i Sörmlandsdistriktet. Det är verkligen ett roligt uppdrag att bedriva valrörelse tillsammans med alla partikamrater, eskilstunabor och sörmlänningar och jag ser med tillförsikt fram emot valet, säger Pehrsson.