Vänsterpartiets firande av Första maj 2016

Maria Chergui, Ali Esbati, Maria Forsberg första maj 2016
Traditionsenligt firade Vänsterpartiet och Ung Vänster första maj med tåg och tal. Årets huvudparoll var ”Stoppa nedskärningar i skolan – tillsammans gör vi skillnad”.  Tåget var välfyllt och många var på plats i Rademachersmedjorna för att lyssna.

Huvudtalare var Ali Esbati (V), riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson. Han är en erkänd debattör och skribent. Ali Esbati talade om vikten av stå upp mot rasism, arbetsrättsfrågor och satsningar vår gemensamma välfärd.

– Vi kommer stå upp för en modern arbetsmarknad med värdiga arbetsvillkor, med löner man kan leva på. Där backar vi aldrig, sa Ali Esbati

– Vänsterpartiet har bättre förslag, konkreta förslag. Vi vill se Investeringar där behoven är stora och uppenbara, för det behövs ett massivt bostadsbyggande i Sverige, Vi behöver ordna upp efter decennier av dåligt underhåll av järnvägen och vi behöver fixa en skola som blivit misshandlad av kommersialisering och uppsplittring sen tidigt 90-tal. Det behövs kunskaper och det behövs resurser, sa Ali Esbati.

Lokal talare är Maria Forsberg, ordförande i Vänsterpartiet Eskilstuna. Hon talade utifrån ett lokalt perspektiv och fokuserade på de besparingar som majoriteten valt att göra i skolan:

– Majoriteten i Eskilstuna väljer att kommunen ska gå med 140 miljoner i plus och samtidigt skär de ner över 70 miljoner i skolan. Man hävdar att pengarna går till de äldre, men istället läggs på ett för högt överskott. En ohållbar politik, som självaste Joakim von Anka skulle varit nöjd med.  Skolan har blivit en budgetregulator och eleverna spargrisar, säger Maria Forsberg

– Det finns ingen tid att ge upp eller trappa ner sitt engagemang, tvärtom. Vänsterpartiets roll i politiken i Eskilstuna är viktigare nu än någonsin. Vi behövs för att granska och synliggöra varje steg majoriteten tar mot en mer borgerlig politik. Vi måste visa på alternativ och driva våra egna förslag. Få människor att förstå att det finns en annan väga att gå, säger Maria Forsberg

Appelltal hölls inledningsvis på Fristadstorget av Maria Chergui, gruppledare för Vänsterpartiet Eskilstuna och Johanna Granbom, vice ordförande för Ung Vänsters förbundsstyrelse. Årets kulturinslag stod rockgruppen Halva Mänskligheten för. Gruppen hävdar själva att de spelar en musik som samhället behöver och att de alltid står på de utsattas sida. Tillsammans vill de bidra till en bättre värld där kärlek, jämlikhet och glädje är centralt.

Vänsterpartiet tågar genom Nyfors