Aktuell politik

Årsplan för Eskilstuna kommun 2022

Vänsterpartiet sätter med budget för 2022 fokus på trygghet. Vi stärker genom en rad olika insatser tryggheten i Eskilstuna. All forskning visar att i jämlika samhällen ökar tryggheten. Vårt fokus är därför att arbeta för jämlikhet och att skapa hopp inför framtiden. I vårt särskilda trygghetspaket föreslår vi satsningar särskilt riktade mot barn och ungdomar utifrån den allvarliga situation vi befinner oss i.

Det finns tydliga tecken på att många barn och unga inte mår bra. Psykisk ohälsa har ökat och många ungdomar har tappat hoppet om sina egna möjligheter i livet trots att de bara är 15 år. Det skapar rastlöshet och visar sig bland annat genom kriminalitet i form av bränder och sönderslagna rutor på skolbyggnader. Drogmissbruket ökar snabbt bland unga, många hamnar i skuld och tvingas utföra olika tjänster. Det yttersta våldet, en dödskjutning, ett mord, på en ung människa har vi fått uppleva under hösten. Det är fruktansvärt och det är tragiskt. En stor grupp ungdomar gör just nu inget annat än att på olika sätt ropa på hjälp. Vi måste lyssna och ta vårt ansvar för att vända situationen. Vi alla är en del av en helhet – föräldrar, skolan, civilsamhället, kommunen, polisen och andra myndigheter.

Vänsterpartiet satsar i sin budget för 2022 på att skapa trygghet. För oss är det självklart att skolan behöver mer resurser och att vi måste rikta pengarna ännu bättre för att nå dem med störst behov. En satsning på förskola, grundskola och gymnasium lägger grunden till allt. Vi har i vår budget tillfört pengar för att minska barngrupperna och öka personaltätheten i förskolan. Vi stärker skolpengen och potten för strukturtillägget i grundskolan. Utöver detta höjer vi resurserna till det så viktiga tilläggsbeloppet som skolor kan söka till stöd för barn och ungdomar med olika funktionsnedsättningar. Vi kräver att även barn med psykiska funktionsnedsättningar får det stöd de förtjänar. Dagens situation är djupt orättvis kring vilka barn som får beviljat stöd genom tilläggsbeloppet.

Unga behöver bli sedda och bekräftade av trygga vuxna. Vi måste även bli bättre på att se barn och ungdomars behov på tiden utanför skolan. Utan aktiviteter på fritiden kan kriminaliteten växa och gro. Därför måste vi återinföra fältarbetare som även arbetar utanför kontorstid, utöka öppettiden på fritidsgårdarna och arbeta för att få in flera ungdomar i föreningslivet. För att kunna arbeta långsiktigt krävs det även generella förebyggande insatser, som att fortsätta den framgångsrika sommarlovssatsningen, utöka sommarjobben för ungdomar, starta ett Våga Vittna-projekt, återinföra ”Känn dig trygg förebygg” och genomföra ett handslag mot droger. Fokus är att flickor och pojkar klarar skolan och har en stimulerande fritid. Att unga vuxna och äldre kommer i arbete eller studier. Vi vet att skola och jobb är förutsättningen för att du ska få ett fungerande liv, ha råd med en lägenhet och kunna ta hand om dig själv och din familj.

Oron vi ser i Eskilstuna finns det flera förklaringar till. En faktor är att vi just nu befinner oss mitt i en mycket allvarlig pandemi. För de flesta av oss blev coronapandemin en chock. Dagarna i mars när det på allvar stod klart för oss vad som var på väg att hända förändrade oss i grunden. Människor blev sjuka, miste liv, jobb och hem, inte bara i Eskilstuna och Sverige utan i hela världen. Vi ändrade på kort tid vårt sätt att leva. Vi umgås inte på samma sätt, möten ställs in, många blir permitterade och de som kan jobbar hemifrån. För andra fortsätter arbetet precis som vanligt. Det blir uppenbart att alla jobb kan man inte ta hem. Att tvätta händer, ha handsprit i väskan, hålla avstånd och undvika folksamlingar är idag vardag och måste vara så för en lång tid framöver. Vi hade en mindre frist under sommaren, men nu är smittan här igen och budskapet är ännu tydligare, nu gäller det att hålla ut och fortsätta följa rekommendationerna.

Det är tydligt att vi inte sett slutet på pandemin, men frågan är om vi redan nu har lärt oss något av den? Vi har fått se en verklighet där bristerna är påtagliga. Smittspridningen inom delar av äldreomsorgen är ett misslyckande. Redan slimmade verksamheter med för få i personalgruppen, inga lager av skyddsutrustning och otillräcklig fortbildning gjorde att äldreomsorgen blev hårt drabbad. Personalen har många gånger gjort ett fantastiskt jobb, ansvaret ligger ytterst på dem som fördelar resurserna, på politiken. Vården och omsorgen har idag inte de resurser som krävs. År efter år av nedskärningar har gjort verksamheterna sårbara. Nu krävs det vänsterpolitik för att lösa situationen. Fler arbetskamrater, rätt till utbildning och trygga jobb så att man kan sjukskriva sig och vågar säga ifrån. Systemet med privatiseringar och vinstuttag i vården är ohållbart och måste bort. Pandemin har visat att Sverige som land behöver göra helt nya satsningar på omsorgen om våra äldre. I den här budgeten tillför vi stora resurser till äldreomsorgen, med fokus på att öka grundbemanningen och höja utbildningsnivån. Ett omtag behöver göras för att ta bort tidsjakt och stress vilket ökar riskerna för att inte klara av att ge en trygg och säker vård, och i detta svåra läge med covid-19-pandemin har det blivit extra tydligt. Personalen behöver ges ett större utrymme att planera verksamheten och samtidigt förbättra kvaliteten för de äldre.

Eskilstuna måste fortsätta att utveckla sin krisberedskap. Idag finns det lager av skyddsutrustning, men de behöver byggas upp ytterligare. Vi är nu tillbaka i ett läge där vi stänger våra äldreboenden, aktiverar våra corona-team och höjer beredskapen i kommunen. Smittan slår mot oss med förnyad kraft. Pandemin påverkar alla kommunens verksamheter och vi måste analysera, dra lärdomar och långsiktigt förstärka och säkra driften.

Coronapandemin har gjort att många människor mist sitt jobb. Arbetslösheten i Eskilstuna är högst i Sverige. Samtidigt vet vi att det inom en rad yrken råder brist på arbetskraft. Antalet ansökningar till Mälardalens högskola har aldrig varit fler och det är bra. Men vi måste göra mer. Vi behöver utöka den kommunala delen av SFI så att vi kan säkerställa att undervisningen har god kvalitet. Vi behöver satsa ännu mer på yrkesutbildningar som riktas mot de yrken där bristen på personal är som störst och vi måste arbeta med att stötta människor i att gå klart sin utbildning. Kommunen måste följa utvecklingen framöver och snabbt i samverkan med andra skapa fungerande vägledning och möjligheter till jobb eller sysselsättning för de arbetslösa. Att människor hittar vägen till egen försörjning är avgörande för individen liksom för samhället i stort.

Satsningar på kultur ger trygghet och hopp även i de allra tuffaste tider, det har historien visat oss. Under pandemin har kulturarbetare blivit extra hårt drabbade. Vi vill därför att en kulturarbetarfond ska inrättas. I Eskilstuna finns ett kreativt kulturliv. Kommunen arbetar mycket med att nå ut till nya grupper och bland annat få barn och ungdomar att upptäcka och prova på kulturaktiviteter. Det vi inte lyckas med fullt ut idag är att skapa goda förutsättningar för lokala kulturutövare och arrangörer att kunna verka långsiktigt i Eskilstuna. Vi behöver ta ett nytt grepp där man undersöker hur man kan gynna det lokala kulturlivet på ett bättre sätt. Det kan handla om allt från att få ersättning för olika projekt till att se över lokalbehov och hyresnivåer för enskilda kulturaktörer.

Under pandemin har människor känt oro för att de inte vet om de kommer att kunna betala hyran eller inte. Att ha rådighet över sitt boende är grunden i livet. Bostaden är en social rättighet. Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet i Eskilstuna har under 2020 sålt 577 kommunala hyresrätter där hyrorna var rimliga. När hyresrätterna är sålda är de sålda, och det innebär i praktiken hyror som inte längre går att påverka. Vi vänder oss starkt emot denna utförsäljning. Likaså vill vi att de inkomstkrav som införts i de kommunala hyresrätterna i Lagersberg, Brunnsbacken och Fröslunda ska hävas. Trångboddhet och generationsboende är tydliga orsaker till att vissa grupper har drabbats hårdare av covid-19. Risken är stor att familjer får flytta till ännu mindre lägenheter när allt fler blir drabbade av hyreshöjningar i sina befintliga lägenheter. Trångboddheten ökar.

Mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck är fruktansvärt och det yttersta exemplet på bristande jämställdhet i samhället. Risken under en pandemi är att våldet ökar då möjligheten till frihet minskar för de drabbade. Sexuella trakasserier ska inte få förekomma och ändå ser vi trots all uppmärksamhet under #metoo att övergrepp förekommer alltför ofta. Eskilstuna kommun ska nu motverka detta genom att anta ”Plan mot mäns våld mot kvinnor inklusive hedersrelaterat våld och förtryck 2021-2025”. Vi vill se att planen genomförs så fort som möjligt och kompletteras med en digital utbildning för all personal. Avsikten är ett långsiktigt arbete och för att även hantera den mer akuta situationen som många kvinnor befinner sig i just nu vill ge ytterligare medel till såväl Kvinnojouren Moa som Ungdomsjouren Meja. Eskilstuna ska på alla sätt vara en jämställd kommun. Det jobbet pågår och är viktigt, men det är också tydligt att vi har en lång väg kvar att gå för att komma dit.

”I can’t breathe” är de oförglömliga orden från George Floyd när han kvävs av en polismans tunga kropp. Det som hände blev en symbol för den utbredda rasism som fortfarande finns i samhället. Rörelsen #BlackLivesMatter växte världen över och synliggjorde att det nu är ännu viktigare att jobba med förebyggande arbete mot diskriminering och rasism i kommunens alla verksamheter. Många människor som flytt från krig och förföljelse bor i Eskilstuna. Vi är stolta över att vi har välkomnat flyktingar i vår kommun. Framtiden är det viktigaste vi har att dela med varandra. Tillsammans ska vi lära av varandra, se möjligheterna och kämpa för ett Eskilstuna där alla känner sig delaktiga. Ett led i att förebygga och motverka diskriminering, främlingsfientlighet och rasism på olika sätt är att Eskilstuna kommun på allvar arbetar med att förverkliga det 10- punktsprogram från ECCAR – European Coalition Of Cities Against Racism, som man ställt sig bakom.

Coronapandemin har inneburit en omvälvande förändring av tillvaron för de allra flesta människor. Däremot stämmer det inte att alla drabbas lika. Pandemin har tvärtom visat den ökande ojämlikheten i ännu skarpare konturer. De som drabbats är ofta de som inte kunnat jobba hemifrån, de trångbodda, de som kört bussarna och tågen, de som tagit hand om de äldre och de sjuka. De senaste årtiondenas privatiseringar och nedskärningar i välfärden samt nedmonteringen av trygghetssystemen hade redan skapat en vidgad klyfta i Sverige. Redan innan pandemin protesterade välfärdens personal, undersköterskor, hemtjänstpersonal, förskollärare och lärare mot försämrade villkor och löner. De ekonomiskt utsatta har också blivit fler, samtidigt som skolbolag och vårdbolag på den privatiserade välfärdsmarknaden kunde belöna sina ägare med allt större vinster. Den ekonomiska ojämlikheten slår hårt mot landets kommuner och regioner, dels i form av minskande skatteunderlag, dels i form av stigande kostnader. De extra resurser som regeringen tillskjutit är bra och ska användas på bästa sätt, men sanningen är att behoven är större. Vård, skola och omsorg behöver mer resurser, inte bara för att klara den dagsaktuella situationen utan för att ha möjlighet att bygga välfärden starkare på sikt. Vi vill förbättra kvaliteten i välfärden och då måste även de anställdas arbetsvillkor förbättras och de behöver få fler arbetskamrater. Vi avsätter därför mer resurser till både skola, vård och omsorg.

Hur vi använder våra gemensamma resurser är helt avgörande för vilket samhälle vi har och vilken framtid vi går till mötes. Vår utbildningssatsning på Agenda 2030, som har till syfte att nå hållbar utveckling, utrota fattigdom och hunger, förverkliga de mänskliga rättigheterna för alla, uppnå jämställdhet och egenmakt för alla kvinnor och flickor samt säkerställa varaktigt skydd för planeten och dess naturresurser, är en viktig del av detta. Det finaste vi kan göra här och nu och för framtida generationer är att satsa på det gemensamma, på det som omfördelar och på det som krävs för en grön omställning.

Hela Vänsterpartiets budgetförslag kan du läsa här: Vänsterpartiets förslag till årsplan och budget 2022