Utbildningsdag med kommungruppen

Under lördagen den 4/2 hade Vänsterpartiet Eskilstunas kommungrupp utbildningsdag. Under förmiddagen föreläste Tidningen Folkets politiska redaktör Fredrik Pettersson om Sverigedemokraterna. Denna del var öppen för alla medlemmar. Fredrik gick igenom bakgrunden till Svergiedemokraternas framgångar, vilka misstag de etablerade politiska partierna gjort och hur vi ska tänka framåt kring hur man hanterar Svergigedemokraterna och vinner tillbaka deras väljare.

– Det är viktigt att ta debatten med SD, men ta den främst där deras väljarstöd gror. Våga ta den på arbetsplatsen, på skolorna och i vardagsmiljöer. Vägen är bildning, samtal och diskussion, säger Fredrik Pettersson.

Han lyfter också fram att det faktum att de är ett en enfrågeparti och att vi måste debattera med dem i andra frågor.

Efter gemensam hemlagad ekologisk lunch fortsatte utbidlningen med två pass. Först behandlades Eskilstuna kommuns Årshjul och därefter fördjupades sig kommungruppen kring strategier och arbetsmetoder.