Vänsterpartiet Eskilstunas motion gick igenom

Maria Forsberg talar under kongressen

Vänsterpartiets 40 kongress är igång. Idag hölls den första av tre kongressdagar på Münchenbryggeriet i Stockholm. Eskilstunapolitikerna Maria Forsberg och Joel Hamberg åkte från Eskilstuna 08.00 och kongressen slutade kl 01.00.

– Det var en bra första dag igår och idag under förmiddagen antog kongressen bland annat ett mycket bra kongressuttalande. Detta uttalande påverkade också vi då kongressen beslutade att säga ja till vår motion. I uttalandet så kommer nu Eskilstuna kommun att omnämnas som ett bra exempel på en kommun där Vänsterpartiet varit med och styrt länge och gjort skillnad, i detta fall genom att Vänsterpartiet varit med och styrt Eskilstuna i 15 år och ställt om arbetarstaden Eskilstuna till en av Sveriges miljöledande kommuner, säger Maria Forsberg och Joel Hamberg.

Utöver omröstningar och voteringar innehöll första dagen bland annat ett mycket bra tal av partiordförande Jonas Sjöstedt, musik, presenterad verksamhetsberättelse av partisekreterare Aron Etzler, tal av Ung Vänsters ordförande Stefan Lindberg och tal av HSO:s ordförande Ingrid Burman.

– Burman berättade att Vänsterpartiet är det enda parti som alltid ger talartid åt HSO på sin kongress vilket känns mycket bra att vi gör, berättar Forsberg.

– Handikappförbunden omfattar 37 olika funktionshindersförbund och representerar 400 000 individer. Många fler människor än så berörs och det är helt avgörande att Vänsterpartiet är det parti som driver på för att förbättra samhället för personer med funktionsnedsättningar, vilket samtidigt är förbättringar för alla människor, säger Joel Hamberg.
På kongressen lyfte Ingrid Burman och HSO fyra viktiga frågor som de arbetar för.1. Att otillgänglighet ska lagstiftas som diskrimineringsgrund.
2. Att trygghetssystemen måste återupprättas
3. Att reformen om personlig assistans ska återupprättas
4. Rätten till försörjning.

– Det känns mycket bra att Vänsterpartiet driver dessa frågor nationellt och att V i Eskilstuna drivit på i frågan om att kommunen ska gå före och anställa 150 personer med funktionsnedsättning samtidigt som vi stödjer näringslivet och andra myndigheter att anställa, avslutar Hamberg och Forsberg.
Maria Forsberg och Joel Hamberg på kongressen
Jonas Sjöstdt talar under kongressen