Fira första maj med Vänsterpartiet och Ung Vänster

Traditionsenligt firar Vänsterpartiet och Ung Vänster första maj med tåg och tal. Årets paroll är ”Stoppa nedskärningar i skolan – tillsammans gör vi skillnad”.

Huvudtalare är Ali Esbati (V), riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson. Han är en erkänd debattör och skribent. Lokal talare är Maria Forsberg, ordförande i Vänsterpartiet Eskilstuna. Båda talar i Radmachersmedjorna.

Apelltal kommer att hållas på Fristadstorget av Maria Chergui, gruppledare för Vänsterpartiet Eskilstuna och Johanna Granbom, vice ordförande för Ung Vänsters förbundsstyrelse.

Årets kulturinslag står rockgruppen Halva Mänskligheten för. Gruppen hävdar själva att de spelar en musik som samhället behöver och att de alltid står på de utsattas sida. Tillsammans vill de bidra till en bättre värld där kärlek, jämlikhet och glädje är centralt.
Tider:

11:00 Fristadstorget Samling och tal av Maria Chergui, gruppledare Eskilstuna och Johanna Granbom, vice ordförande Ung Vänsters förbundsstyrelse
12:00 Demonstrationståget avgår. Skyttemusikkåren spelar.
13:00 Rademachersmedjorna Tal av vår riksdagsledamot Ali Esbati och Maria Forsberg, ordförande Vänsterpartiet Eskilstuna. Rockmusik av gruppen Halva Mänskligheten.
Soppa och fika serveras. Insamling till Fristadsfonden.

Maria Forsberg, Vänsterpartiets ordförande i Eskilstuna, är en av årets talare på första maj.
– Att klara av skolan och se till att alla barn lyckas är en av våra viktigaste utmaningar. De nedskärningar som nu görs i skolan, samtidigt som pengar läggs påimage höga överskott är ohållbar politik som kommer att få konsekvenser. Kom och lyssna – Tillsammans gör vi skillnad!, säger Maria Forsberg

– Att klara av skolan och se till att alla barn lyckas är en av våra viktigaste utmaningar. De nedskärningar som nu görs i skolan, samtidigt som pengar läggs på höga överskott är ohållbar politik som kommer att få konsekvenser. Kom och lyssna – Tillsammans gör vi skillnad!, säger Maria Forsberg

Ni är välkomna att delta under hela dagen!

/Vänsterpartiet och Ung Vänster
I samarbete med ABF Sörmland

Vid frågor kontakta:

Maria Forsberg (V)Maud Ekman (V)
070-302 96 13076-390 20 70