I år plockar vi fram demokratin igen, men bara i september

När passar det sig att använda sig av lite demokrati? Är det demokrati att barnen får vara med och bestämma om det ska bli köttfärssås eller köttbullar till middag? Är alla demokratiska metoder riktigt demokratiska? Vad är mest demokratiskt – tomma vallokaler dit alla är välkomna eller överfyllda vallokaler där Du pliktskyldigt tvingats inställa Dig?
Ska Du också plocka fram demokratin i september och damma av den för att sedan gå och rösta? Vilken typ av samhälle vill Du ha? Är det verkligen så att Du röstar vart fjärde år och däremellan inte reflekterar mer över det samhälle Du lever i? Eller vill Du kanske se någon förändring? Vem ser behovet av förändring på Ditt sätt där Du bor? Vem kan uttrycka detta så att Du får se förändringen växa till ett bättre boendeklimat, närmiljö eller bussförbindelser? Var och när passar det att föra en demokratisk process och vem skall stå bakom den?
Får vi föreslå Dig att starta den demokratiska processen redan idag. Kanske skall Du fundera över dessa ord resten av dagen och imorgon finner vi Din reflektion här intill. Kanske skall DU kontakta den där föreningen du sympatiserar med, ta upp det där med disken på jobbet eller ringa hyresvärden om Dina tankar kring boendemiljön.
– När är det tid för lite demokrati i Ditt liv?

Elinor Sundén demokratiarbetare Vänsterpartiet Eskilstuna.
Insändaren publicerad tidigare i tidningen Folket och Eskilstuna Kuriren våren -06.