Lars Ohly fördömer angrepp på Kurdistan

Söndagen den 28 oktober arrangerade Kurdiska Riksförbundet en manifestation mot Turkiets planer på ett militärt angrepp på Norra Irak / Irakiska Kurdistan. Bland talarna fanns det representanter från vänsterpartiet, socialdemokraterna, miljöpartiet samt folkpartiet.

Lars Ohly talade för Vänsterpartiets räkning, ett tal som uppskattades mycket av de ca 3500 demonstranter på plats på Sergels Torg.

PDF Utskrift E-post
2007-10-30

Referat ur Lars Ohlys tal:

"Jag vill uppmana alla demonstranter till lugn och en fredlig demonstration. Vänsterpartiet finns vid er sida och kommer att fortsätta med sin kamp för kurdernas självklara fri- och mänskliga rättigheter. Vi fördömer starkt att Turkiet vill angripa Norra Irak / Irakiska Kurdistan och vi vet att Turkiet har en hemlig agenda. Det är inte PKK man är ute efter utan det kurdiska självstyret i Norra Irak. Militärt angrepp och krig är inte och har aldrig varit en lösning. Därför hoppas vi att den turkiska administrationen tar sitt förnuft till fånga och i stället bjuder in kurderna till dialog. Samtidigt uppmanar vi PKK att lägga ned vapnen. Men vi undrar också var den svenska utrikesministern är. Varför agerar inte Carl Bildt i denna fråga? Sverige måste tydlgit ta avstånd från våld och krig. Vi måste få med oss EU och kräva av Turkiet att dra tillbaka sina ca 100 000 soldater från gränstrakten.

Vänsterpartiet vänder sig starkt mot dem som tar sig rätten att på egen hand invadera andra länder. Vi ska fortsätta att vara konsekventa i vår syn på krig och folkrätten, ingen har rätt att invandera ett annat land, vare sig det är USA som ockuperar Irak eller om det är Turkiet som går in för att jaga PKK-rebeller. Vi tänker två tankar samtidigt"