Debatt: Organisera er och ta ställning

Terrordåden i Norge har orsakat oerhörda personliga tragedier som inte går att glömma. Men det var ett också slag mot demokratin
och ett sätt att försöka tysta en politisk rörelse. Vi vet att terroristen och mördaren hade högerextrema åsikter, vi vet att han var islamofob, vi vet att han tidigare varit medlem i Fremskrittspartiet.

De främlingsfientliga krafter som idag återfinns runtom i parlamenten i Europa och även i Sveriges riksdag delar mördarens retorik och
åsikter, till exempel när det gäller att man är emot det mångkulturella samhället och när man varnar för islamiseringen av Europa. När
främlingsfientliga åsikter vinner legitimitet och människor börjar acceptera dem, då har det gått för långt – det har det idag. I chattrum på internet, på bloggar och i kommentarsfält finner människor som Anders Behring Breivik och likasinnade stöd för sitt hat.

Gör inte politik av en sådan här sak, säger Sverigedemokraterna partiledare Jimmie Åkesson i ett uttalande. Men han har fel – det här är
politiskt. Det är ett terrordåd som klart och tydligt var riktat mot det politiska samhället, mot demokratin, mot arbetarrörelsen, mot Arbeiderpartiet och mot AUF. Det är ett politiskt attentat! Det var inte en ensam galning som genomförde dessa terrorhandlingar utan han var ivrigt påhejad i sitt hat av högerextrema krafter på nätet och såg sig själv som en frälsare.

När ett så allvarligt angrepp på demokratin som terrordåden i Norge sker så finns det bara ett sätt att agera. Vi demokrater måste besvara dessa hemska dåd med mer öppenhet och mer tolerans. Vi bearbetar sorgen genom manifestationer där vi lägger blommor och tänder ljus. Vi står tillsammans och visar solidaritet. Vi visar vår avsky genom att delta i den demokratiska processen. Om man vill hindra de högerextremistiska
krafter och den smygrasism som genom främlingsfientliga partier i Europa och Sverige fått växa sig fast i samhället – då måste vi agera nu i vår vardag.

Vi kan inte sitta på jobbet, på middagar eller på släktkalas och höra rasistiska kommentarer och inte reagera. Inte om vi vill stå för alla människors lika värde och ha ett öppet samhälle där ingen ska diskrimineras oavsett hudfärg, religion, kön, sexualitet och funktionsnedsättning. Vi måste istället säga ifrån och visa att vi inte accepterar det som sägs. Vi måste visa att vi vågar ta ställning. Rasistiska kommentarer på nätet ska heller inte få stå oemotsagda.

De krafter och det samhällklimat som tidigare har inspirerat Lasermannen och Malmömördaren har nu också inspirerat mannen bakom terrordåden i Norge. Vi måste se det och ta ansvar för det! Ta ansvar genom att fortsätta visa mänsklighet och humanitet mot våra medmänniskor och fördöma alla former av våld och terror. Ta ansvar genom att gå med i organisationer och föreningar som står för demokratiska principer och alla människors lika värde. Vi ska visa att vi uppskattar det mångkulturella Sverige som är här för att stanna. Det är ett samhälle som berikar och ger oss ny kraft!

Maria Chergui,
kommunalråd Vänsterpartiet