Distriktet Sörmland har hållit årskonferens

Söndagen den 26 mars hade Vänsterpartiet Sörmland disktriktsårskonferens på Åsa Folkhögskola i Sköldinge. På grund av det ökade medlemsantalet i Vänsterpartiets lokalföreningar i Sörmland så var antalet ledamöter fler än på många år.

– Mycket glädjande att alla partiets lokalföreningar växer, inklusive Eskilstunaföreningen, säger Maria Forsberg, ombud och ordförande i Vänsterpartiet i Eskilstuna.

Eskilstunas ledamöter var Maria Forsberg, Maria Chergui, Joel Hamberg, Anette König Tillenius, Anette Stavehaug, Mokhtar Chergui, Terhi Niemi, Eva Samuelsson Persson, Viggo Hansen, Annika Goblirsch och Alar Kuutmann.

Till ny distriktsordförande valdes Patrik Renfors. Patrik arbetar som elektriker på SSAB i Oxelösund. Han har en lång politisk och facklig bakgrund och är gruppledare för Vänsterpartiet i Oxelösund där Vänsterpartiet ingår i majoriteten tillsammans med Socialdemokraterna. Eskilstunaföreningen representeras i den nya styrelsen av Maud Ekman och Alar Kuutmann.

Den nya Styrelsen för Vänsterpartiet Sörmland

Ordförande:

Patrik Renfors, Oxelösund

Ledamöter:

Ingela Wahlstam, Oxelösund
Maud Ekman, Eskilstuna
Anita Salminen, Gnesta
Staffan Folke, Nyköping
Håkan Johansson, Nyköping
Alar Kuutmann, Eskilstuna

Ersättare:

Kerstin Soläng, Flen
Anders Simme, Gnesta

Vänsterpartiets årsmöte beslutade även om att Vänsterpartiet Sörmland skall verka för att avveckla landstingets samarbete med Vidarkliniken i Järna. Enligt Vänsterpartiets sjukvårdspolitiska program skall – ” Alla behandlingsmetoder och läkemedel som används inom den offentligt finansierade vården möta högt ställda kvalitetskrav och baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet.” Detta tillsammans med de frågetecken som finns runt klinikens verksamhet vad gäller bla. utskrivning av preparat utan tillstånd, vägran att vaccinera barn mot mässling samt att Vänsterpartiet vill ha en skattefinansierad och offentlig driven vård låg till grund för beslutet.

Under hela dagen fanns Vänsterpartiets gruppledare och utrikespolitiska talesperson Hans Linde på plats. Eskilstunas ledamöter passade självklart på att diskutera politik och berätta om Eskilstunas politiska utmaningar för Hans.

Efter lunch höll Hans ett mycket inspirerande tal till årskonferensen i vilket han berättade att Vänsterpartiet blivit över 1000 fler medlemmar sedan kongressen, gjort en omorganisation och har ett mycket gott arbetsklimat i partistyrelsen.

– Bland annat har Vänsterpartiet gjort sig kända för att vi vill satsa på sjukvården och äldreomsorgen. Detta är också de två frågor vi drivit kampanj kring under de senaste året och ni har varit en del i det stora arbetet med besök från bland andra Josefin Brink och Ulla Andersson i Sörmland, debattartiklar och genom att prata om dessa frågor i vardagen, säger Linde.

Hans lyfte också det faktum att Vänsterpartiet ökar i förtroende på politikområde efter politikområde och att partiet fortsätter att vässa politiken inom bl.a. klimat-, jobb-, industri, jämställdhets- och arbetsrättsfrågor. – Stödet för vår politik fortsätter att växa!

Vill  ni kontakta distriktets nya ordförande:

Patrik Renfors
Distriktsordförande