Tal 1 maj av ordförande Maria Forsberg

Hej allihopa!

En än gång, varmt välkommen hit idag till Vänsterpartiets och Ung Vänsters förstamaj firande i Eskilstuna.

För ett år sedan stod jag här på Fristadstorget och pratade om regeringens politik och de ökade klassklyftorna. Om att Reinfeldt var på väg att återinföra något Vi alla länge arbetat för att utrota – och få bort – klassamhället. Vänsterpartiet vill skapa välfärd för hela Sverige och vi kommer fortsätta jobba hårt för att förändra den politik som drivs av borgarna idag!

Idag – ett år senare – kan jag konstatera att vår oro var befogad. Regeringen Reinfeldts hänsynslösa politik har medvetet skapat ett mer ojämlikt Sverige – Klassamhället är idag ett faktum.

Idag möts den utförsäkrade tvåbarnsmamman och den välbetalde tjänstemannen på gatan – men de träffas aldrig – dom pratar aldrig – för dom lever två helt olika liv med helt olika förutsättningar.

För några månader sedan publicerades en bild via sociala medier men sen också i tidningarna. Bilden visade den långt ringlande kön av hungriga människor utanför Sankta Claras kyrkas soppkök – i Stockholm. Många var vi – som tog till oss av bilden och chockades över det vi såg. Är det här Sverige – 2012?

I kön stod en blandning av människor. Gamla, unga, personer med olika bakgrund. Anställda i kyrkan vittnade om att behovet av ett mål mat om dagen ökat drastiskt – liksom antalet personer som söker ekonomiskt stöd för att få hjälp med inköp av olika slag. Det kan handla en ny vinterjacka, ett par varmare skor eller glasögon till sina barn. Majblomman – Sveriges största barnhjälpsorganisation – som arbetar för att förbättra barns villkor och bekämpa barnfattigdomen i Sverige. JA – dom säger samma sak. Aldrig förr har så många barn sökt hjälp hos Majblomman som nu. Även Rädda barnen bekräftar att barnfattigdomen ökar – både i Sverige och i Eskilstuna.

Vänsterpartiet är det parti som allra tydligast har en politik som skulle leda till en kraftigt minskad barnfattigdom. Fler jobb och tryggare försäkringssystem är två exempel. För att förebygga och motverka barnfattigdomen – så tar Vänsterpartiet i Eskilstuna dock sitt ansvarVi satsar på skolan och barnen i Eskilstuna. 60 miljoner till skolan ska ge fler lärare. Vi har drivit och kommer fortsatt att driva en satsning på olika typer av kolloverksamheter i kommunen. Alla barn behöver komma iväg en stund på en sommaren. Vi är också det parti som driver igenom fler sommarjobb till ungdomar i Eskilstuna – i år får 300 ungdomar sommarjobb inom kommunen. För oss är också den IT-satsning som görs i grundskolan – där alla elever på högstadiet ska få varsin dator – en direkt insats för att utjämna klasskillnader och ge alla elever samma förutsättningar att lyckas i skolan.

I kommunen kan vi göra mycket och arbeta förbyggande samt kompensera för barn som lever i fattiga förhållanden. Men vill man på allvar utrota barnfattigdomen, så krävs en helt annan nationell politik för ett jämlikt samhälle – och inte en politik som återinför klassamhället.

Vänsterpartiet vill skapa välfärd för hela Sverige och vi kommer att fortsätta jobba hårt för att förändra den politik som drivs av borgarna idag!

Vänsterpartiet inser att barnfattigdomen inte är ett isolerat problem i sig. Fattiga barn skulle inte finnas utan fattiga föräldrar. Det är hög arbetslöshet, försämringar i A-kassa, och sjukförsäkringen som skapar fattiga barn. För oss är full sysselsättning ett övergripande mål och vi accepterar inte en arbetslöshet som fastnat på över 7 %.

Vänsterpartiet är inte partiet som längre kan anklagas för att ha sedelpressen i källaren. Alla våra förslag är idag fullt ut finansierade. I våra budgetförslag i riksdagen hittar ni inte skattesänkningar och sänkt restaurangmoms – politik som främst gynnar höginkomsttagare och restaurangägare. En politik som gett mer till de som har och mindre till de som inte har.

Nej, istället vågar och vill vi lägga pengar på det som är viktigast för oss alla – vår gemensamma välfärd. Detta leder inte bara till högre kvalitet och bättre omsorg – utan vi vet att en stark välfärd är en motor i samhället. Då får fler jobb och ekonomin drivs framåt.

Jag vet att var och en av er som står här vill att era barn ska få en bra förskola och skola samtidigt som era föräldrar eller mor- och farföräldrar ska få en god vård och omsorg. Om ni blir sjuka eller skadade vill ni ha en sjukvård av högsta kvalitet – utan att bli ruinerade – och ett sjukförsäkringssystem som gör att ni får ersättning när ni är sjuka och rehabiliterar er. Skola, vård och omsorg kostar pengar – men finansierar vi det tillsammans och slopar vinsterna så kan vi nå världens bästa välfärd utan vinstintresse. Då går varje krona till vård och skola istället för till riskkapitalbolag utomlands.

För att nå dit krävs det att var och en av oss som har möjlighet – bidrar till välfärden. Det är fint och solidariskt att betala skatt. Vi i Vänsterpartiet anser att de som tjänar lite mer kan också kan bidra lite mer till välfärden. Först då finns det utrymme för att göra riktiga reformer. Först då kan vi på allvar åter satsa på välfärden.

Under våren blev bilden från Sankta Claras soppkök en symbol för Sverige 2012. Jag passerade själv kön för bara några dagar sedan då jag besökte Stockholm med min skolklass och kön av människor ringlade fortfarande långt. Faktum är att kön ringlar lång varje dag. En av mina elever frågade mig vad människorna gjorde där? Jag svarade att de köar för att få mat för dagen. Varpå eleven frågade – har inte alla mat för dagen? Svaret blev nej – inte i Sverige 2012.

Låt därför inte Regeringen Reinfelts privatiserade klassamhälle får fortsätta. Vill ni ha ett samhälle som inte drar isär människor så krävs en annan politik och en annan regering. Tillsammans är vi starka och vi ska visa Eskilstuna och Sverige vilken politik som behövs i vårt land och i vår stad.

Tack för mig och ha en fortsatt fantastisk 1 maj.