Sommarhälsning från styrelsen

Hoppas att ni njuter av sol och bad och kanske lite ledighet. Vänsterpartiet Eskilstuna tar dock inte semester utan vi kommer att synas även på sommaren. Ni möter oss utanför Åhléns och på Sommartorget både i Eskilstuna och i Torshälla. Det är stor aktivitet i partiet och styrelsen arbetar målmedvetet med att förverkliga den verksamhetsplan om årsmötet antagit. Den nya styrelsen ser ni på bilden nedan.  Ett stort område som ni kan läsa mer om i medlemsbrevet är utbildningar. Vi har haft ett antal utbildningar under våren och kommer att fortsätta under hösten.

Bakre raden från vänster: Kristoffer Persson, Maud Ekman, Anders Larsson, Marcus Helgstrand, Maria Forsberg, Joel Hamberg,  Främre radan från vänster: Brita Lundkvist, Mirijam Abdullapoor, Ellen Karlsson,
Främre raden från vänster: Brita Lundkvist, Mirijam Abdullapoor, Ellen Karlsson,

Vänsterpartiet Eskilstuna växerVi växter och blir fler och idag är vi 152 medlemmar. I vår vision och handlingsplan var målsättningen att öka med 20 medlemmar varje år. Vi kan nu konstatera att vi når det målet för 2012 och 2013, men vi behöver bli ännu fler som engagerar oss. Supervalrörelsen, som många kallar det, då det är EU-val och val till Kommun, Landsting och Riksdag samma år kräver många aktiva om vi ska nå vårt mål 10% i Eskilstuna Kommun.

En gång i månaden träffar ordförande Maria Forsberg och heltidspolitiker Joel Hamberg nya medlemmar och sympatisörer. Nästa träff är söndagen den 18 augusti 15.00. Om du är ny eller om du känner någon som du tror är intresserad av att få veta mer om Vänsterpartiet så är du/ni välkomna till träffen!

Välkommen till ett av de mest intressanta, roligaste och viktigaste mötena under året!

Vad tycker du om skolan i Eskilstuna?
Hur vill du att staden ska se ut i framtiden?
Hur ska Eskilstuna bli en än mer jämställd och jämlik stad?

Visst har du åsikter om vilken politik Vänsterpartiet Eskilstuna ska driva under kommande fyra år? Visst har du frågor du vill diskutera och ställa till de politiker som ansvarar för olika områden i Eskilstuna kommun?

Boka då redan nu in den 4 september 17.30. Då har vi ett möte för alla våra medlemmar då våra förtroendevalda i olika nämnder och bolag finns på plats för att diskutera vår framtida politik – hur vi vill att Eskilstuna ska utvecklas och växa? Detta blir en start i arbetet med vårt Kommunpolitiska program. Mer information om träffen kommer längre fram.

Även Valberedningen och Kommunikationsgruppen kommer att vara på plats för att möta er medlemmar som är intresserade av att vara med och utveckla Vänsterpartiet och eventuellt ha ett förtroendeuppdrag i framtiden.

Vill du aktivera dig i Vänsterpartiet Eskilstuna?

Vänsterpartiet Eskilstuna utvecklas och vi behöver fler aktiva medlemmar. Styrelsen önskar därför få information om hur du ställer dig till att engagera dig i partiet. Det kan handla om allt från att vara med och dela ut material, ordna praktiskt arbete, vara med på en del av en områdesdag osv. Vår målsättning är att skapa en grupp som vi kan informera om när saker är på gång och som då kan vara med och hjälpa till om man har möjlighet. Att anmäla sig till gruppen innebär inget tvång, utan bara att man är intresserad och får information och får sen ta ställning till om man kan och vill vara med.

Maila [email protected] eller ring 070-086 65 13 och berätta om att du vill vara med och aktivera dig och på vilket sätt.

Information från valberedningen

2014 sker två viktiga val i Sverige, EU-parlamentsvalet i maj och Riksdags-, Landstings- och Kommunval den 15 september. Valberedningen i Vänsterpartiet Eskilstuna önskar därför att få information av dig som medlem, hur du ställer dig till ett eventuellt kommande uppdrag inom Vänsterpartiet. Era svar är inte bindande utan endast en vägledning för valberedningens fortsatta arbete.

Är du intresserad av parlamentariska uppdrag?

–     Kommunfullmäktigelista?

–     Nämnder?

–     Bolag?

Lite om dig själv:

Namn:

Ålder:

Sysselsättning:

Ev. utbildning:

Vilka frågor är du intresserad av?

Fackligt ansluten? Vilket fackförbund?

Intresseanmälan skickas till [email protected] Saknar du e-post kan du ringa Joel på och meddela ditt intresse senast den 15 september.

Nya telefonnummer

Vårt kommunalråd Maria Chergui och politiska sekreterare Joel Hamberg, har bytt telefonnummer – de går nu istället att nå på Maria Chergui på 070-086 65 23 och Joel Hamberg på 070-086 65 13.

Träffa vår EU-parlamentariker Mikael Gustafsson

Den 26 augusti kommer Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet, till vår kommungrupp och berättar om sitt arbete i EU och den kommande valrörelsen. Den delen av kommungruppen är öppen och du som medlem har möjlighet att komma och lyssna på Mikael mellan 17.30-18.30 (Fika från 17.00) i partilokalen.

Höstens utbildningar

Mångfalds- och integrationscafé med soppa

Vänsterpartiets heltidspolitiker Joel Hamberg har ett särskilt ansvar i majoriteten för frågor som rör mångfald och integration. Den 20/8 kl. 18-20 träffas vi på partilokalen och då berättar Joel om arbetet som pågår i Eskilstuna kring dessa viktiga frågor. Efter det har vi en gemensam diskussion där ni får dela med er om era tankar kring mångfald och integration. Detta blir en möjlighet för oss i Vänsterpartiet ett fördjupa oss i arbetet kring mångfald och integration. Ta gärna med er vänner och bekanta som är intresserade av att höra mer om och diskutera detta arbete. Anmäl er till [email protected]

Vi bjuder på soppa och bröd!

Föreläsning om klass av Fredrik Petersson – 14 september

Tidningen Folkets politiske redaktör Fredrik Petersson kommer till oss den 14/9 11.00-13.00 och föreläser om klass. Fredrik resonerar personligt kring klass, klasshat och arbetarklassperspektiv och ställer frågan om klass är relevant idag. Ta gärna med er vänner och bekanta som är intresserade av att lyssna till Fredriks föreläsning.

En matigare macka serveras. Anmäl er till [email protected]

Vänsterskolan – Retorikskola 19 oktober

Retorikskola med Barbro Sörman Konsten att övertyga. Hur lägger man upp ett tal eller anförande? Hur använder man kroppsspråk, kläder och färger för att förstärka budskapet? Vilka är de vanligaste fallgroparna? Retorikskolan tar upp klassisk och modern argumentationsteknik i praktiken.

Tider och detaljer kommer att meddelas längre fram.

Har du frågor om det som står i medlemsbrevet så kontaktar du ordföranden på [email protected]