Vänsterpartiet höll årsmöte och fastställde kommunfullmäktigelistan

Idag höll Vänsterpartiet Eskilstuna årsmöte. 35 medlemmar deltog och mötesordförande var Vänsterpartiet Sörmlands riksdagskandidat Lotta Jonsson Fornarve. Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige fastställdes och består av 30 personer med varierande bakgrund, ålder och erfarenheter, med en majoritet av kvinnor. Listan antogs enhälligt av årsmötet med acklamation.  Maria Chergui toppar listan, följt av Joel Hamberg. På årsmötes valdes också Maria Forsberg om som ordförande.

Maria Chergui och Joel Hamberg

– Stämningen i partiet är mycket bra och det märks att Vänsterpartiet har medvind i opinionen. Människor efterfrågar mer vänsterpolitik och stödjer vår politik allt mer. Under året kommer Vänsterpartiet arbeta stenhårt för att vi ska göra ett riktigt bra val i Eskilstuna och för att vi nu ska få en ny regering, säger nyvald ordförande Maria Forsberg.

Maria Chergui, 40 år och föräldraledigt kommunalråd för Vänsterpartiet toppar listan.

– Vi har en mycket god stämning i Vänsterpartiet Eskilstuna, det finns positiv kraft i partiet och många som vill gå med, det märks i vårt ökade medlemsantal och i det ökade engagemanget för vår politik från folk vi träffar. Jag ser verkligen fram emot valrörelsen och Vänsterpartiet satsar på att få minst 10 % i valet och att vi ökar våra mandat i Eskilstuna kommunfullmäktige till 8 platser. Vi har en mycket bra kommunfullmäktigelista med en blandning av nya och erfarna vänsterpartister, säger Chergui.

Joel Hamberg, 31 år och vikarierande kommunalråd för Vänsterpartiet står på plats två.

– Jag brinner för att Eskilstunas äldreomsorg ska bli än bättre och kommer fortsätta arbeta stenhårt för stärkta resurser, mer bemanning och ett ökat inflytande för både personal och äldre inom äldreomsorgen. Även förskolans barngrupper i Eskilstuna måste minska och det krävs fler pedagoger per barn. Jag kommer också fortsätta lyfta mångfaldsfrågorna och att stärka antidiskrimineringsarbetet i kommunen. I Eskilstuna behövs alla människor och det är politikens och vår gemensamma uppgift att se till att alla får en bra utbildning, arbete och rätt stöd och vård, säger Hamberg.

Kontakt:

Maria Chergui, 070 – 940 25 35