Bostäder

Majoriteten använder vinsten till annat än att bygga bostäder

Den styrande majoriteten i Eskilstuna sålde ut delar av allmännyttan för att bygga fler hyresrätter. Men nu vill de använda halva vinsten från utförsäljningen till annat än att bygga bostäder. Maria Chergui (V), gruppledare, skriver i dagens Eskilstuna-Kuriren:

Den styrande majoriteten i Eskilstuna, Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet har genom Kommunfastigheter sålt ut 100 av vårt bostadsbolags lägenheter i Eskilstuna, mitt i den akuta bostadskris som råder. Det som har sålts är dessutom bra lägenheter med rimliga hyror och nöjda hyresgäster.

Ordförande i Kommunfastigheter Bertil Andersson (M) berättar i Eskilstuna-Kuriren i juli att pengarna från försäljningen ska användas till att bygga nya bostäder. Det har också varit Jimmy Janssons (S) argument för att försvara en utförsäljning eftersom det är väl känt att Socialdemokraterna gick till val på att inte sälja ut allmännyttan.

I den styrande majoritetens ägardirektiv står det att man vill ta ut 98 miljoner i utdelning från samtliga bolag 2018. Det är mycket pengar, och därför begär Jimmy Jansson (S), Jari Puustinen (M) och Arne Jonsson (C) att få in mer än hälften reavinsten från försäljningen av lägenheterna till kommunen som ägare. Det resulterar ju i att bolaget Kommunfastigheter får mindre pengar att bygga för framöver! De 100 nu sålda lägenheterna var dessutom inte bara bra lägenheter, de gav också en långsiktig hyresintäkt till vårt bostadsbolag.

En dålig affär för Kommunfastigheter med andra ord. Samtidigt är Kommunfastigheter det enda bostadsbolag i Eskilstuna som har ett kösystem, vilket är uppskattat av kunderna och för många en nödvändig förutsättning för att kunna få en bostad. De som står i bostadskö till Kommunfastigheters lägenheter får nu 100 färre lägenheter att dela på.

Jag vill därför fråga Bertil Andersson (M) som är ordförande i Kommunfastigheter: Hur anser du att Kommunfastigheter som bolag påverkas nu när halva reavinsten försvinner?