Demokrativeckan: Föreläsning om demokrati för ISAK-projektet

Firat på IsakI samband med Demokrati veckan har Firat Nemrud (V), vice ordförande i Arbetsmarknads- och familje nämnden varit på Kungsgatan 68 och föreläst om demokrati för elever som är med ISAK projektet.

Projekt ISAK hjälper invandrare att hitta ett arbete. Man arbetar med att lära sig mer om svenska samhället, tränar språket, datakunskaper, arbetsplatsförlagt lärande, vissa intyg på yrkeskunskaper och hjälp med jobbansökningar.

– Det har varit spännande att prata om demokrati och diskutera med elever om hur demokrati fungerar i deras hem länder. Den som har varit mest spännande var när vi diskuterade jämförelsen mellan att demokrati och diktatur. Vi diskuterade också demokratins grundprinciper och mänskliga rättigheter. Vi avslutade med en test som jag hade förberett som eleverna fick svara på. Eleverna visade stort intresse och klarade nästan alla frågor, säger Firat Nemrud