Kommunalt

Mångfaldspartiet Vänsterpartiet deltog i Eskilstuna Springpride

Under lördagen nådde årets Springpride sin kulmen då tusentals människor deltog i firandet och prideparaden. Ännu fler hade samlats runt om i staden för att inhämta ny kunskap, diskutera, träffas och visa sitt stöd för mångfalden.

– Idag visade Eskilstunaborna hur man på bästa sätt står upp mot intolerans och för mångfald, säger Maria Forsberg, ordförande i Vänsterpartiet Eskilstuna.

– Den glädje, öppenhet och tolerans som finns i kommunen en sån här dag vill jag se och känna varje dag, säger Joel Hamberg, ansvarig för mångfaldsfrågor inom majoriteten.

Vänsterpartiet har under hela helgen deltagit och rekordmånga anslöt till Vänsterpartiets del av pridetåget i år.

– Det är mycket glädjande och vi ser också att medlemsantalet i Eskilstuna kontinuerligt växer, säger Forsberg.

Vid förra årets Springpride presenterade Vänsterpartiet en av majoritetens budgetsatsningar, en mångfalds- och värdegrundsresurs inom skolan. Detta arbete har nu kommit igång då en person är anställd för att arbeta med frågorna tillsammans med kommunens skolor.

– Värdegrundsarbetet inom skolan är oerhört viktigt och det finns ett behov på skolorna av att få stöd i arbetet med frågor kring bland annat fördomar, rasism och diskriminering. Mångfalds- och värdegrundsresursen verkar just för att stödja och inspirera lärare, elever och rektorer i arbetet med mångfaldsfrågor, där HBTQ-frågan är en mycket viktig del, säger Joel Hamberg, ansvarig för mångfaldsfrågan inom majoriteten.