Över 1000 personer manifesterade för mångfald och sammanhållning

Idag anordade Tillsammans för Eskilstuna en fantastisk manifestation för sammanhållning, gemenskap och mångfald. Över 1000 personer deltog i en lång parad som sträckte sig från Kloster Kyrka till Fristadstorget. 50 aktiva vänsterpartister från Eskilstuna och övriga sörmland deltog i paraden, trots att partiet samtidigt anordnade en valskola i partilokalen i Eskilstuna.

50 vänsterpartister i manifestationen

– Initiativet är mycket välkommet och dagens manifestation visar att vi är så många fler som står upp för sammanhållning istället för splittring. Det visar också att positiv antirasism förenar väldigt många människor! För oss vänsterpartister är alla människors lika värde något vi kämpar för varje dag! Vi värnar mångfald och gemenskap och vet att sammanhållning är det enda sättet som utvecklar kommunen och Sverige framåt, säger Vänsterpartiets ordförande Maria Forsberg.

Vänsterpartiet Eskilstuna kämpar mot rasism

– Andra krafter vill istället skapa splittringar mellan olika grupper, ex peka ut personer med utländsk bakgrund som ett problem eller hot. Detta är något vi aldrig ställer upp på, i vårt samhälle behövs alla människor! I vårt samhälle ska alla individer och grupper ha samma möjligheter att utvecklas, få en bra utbildning, ett jobb, en värdig tid som äldre och ingen människa ska diskrimineras. Så är det inte idag, och fördomar och rasism är en stor orsak till det. Varje dag måste vi därför tydligt bekämpa den främlingsfientlighet och rasism som vissa partier och människor gör allt för sprida. Som vänsterpartister och politiskt ansvariga för mångfald och integration i Eskilstuna kommun jobbar vi varje dag för att på olika sätt värna mångfalden och för att motverka rasism och diskriminering. Och vi vet att med kunskap och argument så vinner vi debatten mot de som vill skapa motsättningar mellan människor! Tillsammans för Eskilstunas initiativ är mycket viktigt och Tidningen Folket och Expos gemensamma arbete i dagens tidning är oerhört bra. De är båda värda en mycket större läsarkrets, säger Vänsterpartiets kommunalråd Joel Hamberg.

Många vänsterpartister deltog i manifestationen
Anette Stavehaug, Joel Hamberg och Tommy HambergMaria Chergui skänker en slant

Maria Chergui skänker en slant

Tidningen Folket och Folket EXPO lö 29 mars 2014