Kommunalt

Samtal med medborgarna

Runt om i landet för Vänsterpartiet just nu en stor diskussion med medborgarna om Sveriges framtid. Idag samlades lokala vänsterpartister och kommunpolitiker på Fristadstorget i Eskilstuna och samtalade med många invånare. De fick lämna sina synpunkter på vilka frågor som är viktigast för dem men också vilka frågor de anser att Vänsterpartiet ska driva såväl kommunalt som nationellt.

– Det var en mycket givande dag och vi samtalade med ett 100-tal medborgare vid vårt tält. Dagens samtal var en start på många samtal med medborgare framöver. Vänsterpartiet är ett lyssnande parti som vill vara nära våra medborgare och väljare. Vi vill lyssna på deras syn på hur kommunen och Sverige ska utvecklas. Det märks också att många tror på Vänsterpartiets politik och på oss som regeringsparti, det är viktigt, säger Joel Hamberg, till vardags vård- och omsorgspolitiker i Eskilstuna.

I ett soligt och friskt Eskilstuna träffade alltså Vänsterpartiet en mångfald av människor under dagen. Alar Kuutmann, mångårig politiker för Vänsterpartiet i Eskilstuna och Torshälla  såg också positivt på dagen.

– Mötena var positiva och vi hann med många träffar. Medborgarnas åsikter kommer att bli användbara framöver, säger Kuutmann.

Terhi Niemi, med många års partiarbete bakom sig och med uppdrag i Vuxennämnden och Valnämnden, fanns också på plats och lyssnade på människor.

– Det var det roligaste utåtriktade arbete jag gjort på länge med Vänsterpartiet. Människor har många tankar om ett annat och bättre samhälle och man märker också att många är rötta och besvikna på den nuvarande regeringens politik, säger Niemi.