Lyckat firande av första maj

Fredrik
Vänsterpartiet Eskilstuna firade idag första maj. Solen tittade då och då fram, i ett ganska kallt och blåsigt Eskilstuna. Detta var dock inget som hindrade ca 250 personer från att delta i Vänsterpartiets tåg och arrangemang på Rademachersmedjorna.

Dagen inleddes på Järntorget i Nyfors med appelltal av Maria Forsberg, ordförande och Joel Hamberg, kommunalråd. Därefter ledde Skyttemusikkåren tåget genom Nyfors bort till Rademachersmedjorna för fika, tal och musik.

Huvudtalare var Fredrik Pettersson, politisk redaktör på Tidningen Folket. Fredrik pratade med stort engagemang om att Sverige behöver en ny regering och att välfärden inte är till salu. Han kritiserade hårt Jan Björklund och regeringens skolpolitik som han benämnde som en strutspolitik, sticker huvudet i sanden och låtasas som om inget hänt och skyller dessutom på någon annan. Han pratade också om vikten av att vi tillsammans står upp mot den rasism och det hat som växer i Europa och Sverige, det finns en ljusning, men bara om vi står tillsammans.

Övriga talare var Maria Chergu, etta på Vänsterpartiets kommunlista och Shahow Kakawandy, ordförande i Ung Vänster Sörmland. Båda talade om vikten av att Regeringen Reinfeldts tid är över och att vi måste sätta ett stopp för vinstuttagen – välfärden är inte till salu.

Traditionsenligt bjöd Vänsterpartiets arrangemang också på musik. Först finstämd sång av Stephanie El-Hage och sen svängde det loss med 7-mannabandet Jocke Combo. Ett lyckat firande av första maj avslutades självklart med Internationalen!

FamiljFlagga och tågLångt tåg

Flagga och tågLångt tåg