Manifestation mot nazismen

Natten mellan 9 och 10 november 1938 dödades 400 judar, 30 000 skickades till koncentrationsläger och tusentals butiker vandaliserades. Händelserna kom att kallas Kristallnatten. Idag den 9 nov samlades ett hundratal Eskilstunabor för att manifestera mot nazism och främlingsfientlighet. Flera tal hölls, bland annat av Ung Vänster, Svenska kyrkan och SSU och självklart fanns Vänsterpartiet på plats med flera representanter.

Manifestation mot nazism i Eskilstuna
– Främlingsfientligheten måste motverkas varje dag i vardagen. Detta kan göras om vi bidrar till att människor möts och ser det positiva i varandras likheter och olikheter. Idag hedrar vi också de många miljoner männsikor som mördats och förföljts av främlingsfientliga krafter under historien. Samtidigt måste vi se och ta krafttag mot de förföljelser som sker runt om i Världen idag, bland annat på nära håll i Vitryssland, Grekland och på Balkan. Vi måste lära av historien och tillsammans fortsätta att visa att det enda som accepteras är demokrati och mänskliga rättigheter, säger Maria Forsberg, ordförande i Vänsterpartiet Eskilstuna.