Kommunalt

Fler flyktingguider önskas i Eskilstuna och Sörmland

Idag informerade Eskilstuna kommun om möjligheten att bli eller få en flyktingguide. Kommunen representerades av Joel Hamberg (V), politiskt ansvarig för integrations- och mångfaldsfrågor och Rabie Aldeeb, integrationssekreterare. På Citytorget träffade de 100-tals nyfikna eskilstunabo och 12 personer anmälde sig på plats som ville bli flyktingguide. Många andra var intresserade och fick information.

Ett inslag om detta sänds i SVT:s regionala nyheter på Östnytt, måndag 12 augusti.

Joel Hamberg, tillsammans med reporter Carl från SVT och Najat Mokrane, flyktingguide i Eskilstuna.

– Eftersom Vänsterpartiet har ansvaret för mångfalds- och integrationsfrågor inom majoriteten känns det fantastiskt att vi nu genom detta har möjlighet att skapa social integration. Möten mellan människor som både individer och hela samhället kommer tjäna på. Det är också roligt att träffa eskilstunabor och känna att ett verkligt engagemang och en verklig vilja finns till nya möten och med nya människor, kulturer och kunskaper! Detta är precis vad Eskilstuna och individer mår bra av som vi alla vet, säger Joel Hamberg.

Kommunen fanns på plats och kommer också att vara där nästa fredag den 16 augusti mellan 11.00 -15.00. Just nu pågår också en större informationskampanj för att sprida möjligheten till att bli eller få en flyktingguide i Eskilstuna och hela Sörmland.

– Eskilstuna har samordningsansvaret för arbetet i Sörmland och nästan alla övriga kommuner i Sörmland är med i arbetet och söker också fler flyktingguider/språkvänner. Detta är mycket positivt, säger Hamberg.

– Behovet och viljan till möten, social gemenskap och nätverk är stor, både hos många nya Eskilstunabor och personer som bott här hela livet. Därför är denna frivilliga insats och möjlighet att matchas ihop med en person från ett annat land eller kultur en fantastiskt möjlighet som också du eller en vän har chans att ta tillvara på, menar Hamberg!

Mer information om Flyktingguide/Språkvän finns i länken nedan.

– Vänsterpartiet ser också gärna att du sprider information om Flyktingguide på din arbetsplats till arbetskamrater, i skolan och till vänner, säger ordförande Maria Forsberg!