Stort intresse när Ulla Andersson besökte Eskilstuna

Idag besökte Ulla Andersson, Vänsterpartiets vice ordförande, riksdagsledamot och ekonomiskpolitiska talesperson Eskilstuna. Tillsammans med lokala vänsterpartister studerade hon kommunens strategiska arbete med miljö- och jämställdhetsfrågorna. Studiebesök gjordes hos det kommunala energibolaget Eskilstuna Energi och Miljö och kommunens tjänstemän redogjorde för kommunens jämställdhetsarbete.

Ulla Andersson besökte Eskilstuna

Vad tyckte du om besöket i Eskilstuna?

Det är tydligt att det gör stor skillnad där Vänsterpartiet är med och styr. Det ser vi inte minst på det imponerande miljö- och klimatarbete som Eskilstuna kommun gör. Även det omfattande jämställdhetsarbetet påverkar så gott som samtliga Eskilstunabors förutsättningar att få del av kommunens välfärdstjänster, säger Ulla Andersson.

På kvällen anordnade Vänsterpartiet Eskilstuna ett öppet möte med Ulla Andersson som blev mycket välbesökt möte.

Stort intresse när Ulla Andersson besökte Eskilstuna och Vänsterpartiet

Ulla, när du talade om Vänsterpartiets ekonomiska politik kom ett 40-tal vänsterpartister och intresserade Eskilstunabor. Varför är den ekonomiska politiken så viktig anser du?

– Ekonomisk politik handlar om demokrati och om samhällets organisering. Därför är det så viktigt att vi som medlemmar och medborgare kan prata om den på ett sätt så att människor kan känna sig delaktiga och kunna efterfråga förändringar. Vänsterpartiet är det enda parti som har större trovärdighet på alla politikområden, från ekonomisk politik till välfärdspolitik, när man frågar väljarna sedan den senaste mätningen. Det är mycket positivt, säger Andersson.

Jawad Zanghnaeh var en av personerna som kom till det öppna mötet på kvällen.

Vad tar du med dig från kvällen Jawad?

– Jag fick mycket ny fakta och statistik, även om det var mycket jag också kände igen då jag följer med i den dagliga svenska politiska debatten. Men det är väldigt tydligt att jag har valt rätt parti då jag känner att de borgerliga partierna försöker dribbla bort statistiken och ge en annan bild av verkligheten är den sanna. Ulla däremot, som är en oerhört kompetent politiker, visar på ett mycket tydligt sätt hur den borgerliga regeringens politik lett till ökad ojämlikhet och ett otryggare samhälle medan Vänsterpartiets politik skapar många fler jobb inom både välfärden och privat sektor, samtidigt som den ökar jämlikheten, jämställdheten och bättre för miljön, säger Jawad Zanghnaeh.

Under mötet på kvällen lyfte Ulla Andersson fram ett brett spektrum av Vänsterpartiets politik, men visade också hur regeringens politik dragit isär Sverige. Bland annat visade hon att Vänsterpartiet de senaste åren satsat mest pengar av alla på klimat- och miljöområdet, 52,4 miljarder de senaste 3 åren mot Miljöpartiets 48 miljarder på de senaste 4 åren.

Ulla berättade om hur Vänsterpartiets politik leder till tusentals fler jobb inom både välfärden och privat sektor, ökad jämlikhet, ökad jämställdhet och en bättre miljö. Dessutom är Vänsterpartiet garanten för ett Sverige utan vinstuttag i välfärden.

– Detta just i motsats till regeringens skattesänkarpolitik på 138 miljarder medan de endast skjutit till 5,2 miljarder till vård, skola och omsorg under samma period. Och som sedan 2006 lett till ca 70 000 fler arbetslösa, ca 70 000 utförsäkrade från sjukförsäkringen och sedan 2010 8,7 miljarder i vinstuttag. Dessa pengar skulle räcka till 22 000 fler undersköterskor inom exempelvis äldreomsorgen, avslutar Andersson.