”Färre bränder i Eskilstuna – mycket glädjande nyhet”

Bränderna i Eskilstuna kommun minskar och det har under gårdagen och idag uppmärksammats i sörmlands- och Eskilstunapressen. Vänsterpartiets Joel Hamberg, ordförande i Miljö- och räddningstjänstnämnden, glädjs över resultaten och att media lyfter denna positiva nyhet.
Joel Hamberg, Vänsterpartiet Eskilstuna
– Det är viktigt att vi nu ser ett trendbrott där bostadsbränderna minskar kraftigt i Eskilstuna och att inga skolbränder förekom under 2013. Vi vill både tro och hoppas att det är Räddningstjänstens och nämndens prioriteringar på förebyggande utbildningsarbete som ligger bakom resultatet. Varje mandatperiod utbildar vi 6800 eskilstunabor i brandskydd. Vi utbildar barn, vuxna och äldre från förskola, skola, vuxenutbildning, företag, vår egen personal och allmänhet. Vår personal och våra invånare har gjort ett jättebra jobb med att förebygga bränder och nu är målet att minska antalet bränder än mer.
– Det är också viktigt att media lyfter denna viktiga nyhet och trygghetsfråga som är viktig för allmänheten att känna till. Faktum är att av alla Eskilstunas verksamheter så är medborgarna nöjdast med Räddningstjänstens arbete, säger Hamberg.
Media kring detta hittar du nedan:10 minuters inslag i SR Radio Sörmland, 39 minuter in i Morgonprogrammet:

Artikel i Eskilstuna-Kuriren:
Inslag i Östnytt: