Debatt

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren den 16 nov 2012

Våga prata om jobbet

Vänsterpartiet startar nu en ny kampanj om villkoren i arbetslivet. Vi vill initiera en diskussion om hur arbetsvillkoren ser ut och hur det påverkar både oss själva och samhället.

Under den första delen av kampanjen vill vi främst lyssna till människors berättelser och problembeskrivningar. Därför lanserar vi kampanjsajten prataomjobbet.se där alla kan dela med sig av sina upplevelser från arbetslivet.

Vänsterpartiet vill utmana regeringens arbetslinje som kan sammanfattas med att fler jobb bara kan skapas om löner och anställningsvillkor blir sämre. Fler jobb skapas inte genom sämre löner och arbetsvillkor utan genom en väl fungerande samhällsekonomi där vi investerar i hållbar industriproduktion, infrastruktur, bostäder och en bra välfärd. Löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö måste bli bättre om vårt samhälle ska vara ekonomiskt och socialt hållbart.

I valrörelsen 2014 vill vi vara det parti som tydligast driver frågor som påverkar vardagen på jobbet för alla; från den relativt välavlönade tjänstemannen med fast anställning till timvikarier, bemanningsanställda och lastbilschaufförer.
Vi tror inte på den motsättning mellan grupper som alliansens politik gör allt för att underblåsa. De allra flesta, arbetare, tjänstemän, arbetslösa och sjukskrivna har gemensamma intressen av trygga anställningsformer, bra trygghetssystem och starka fackföreningar.
Vi vill också visa att det inte är utländska arbetare som hotar löner och arbetstillfällen i Sverige. I stället är problemet att utländska arbetare blir utnyttjade som lågavlönad, rättslös arbetskraft.

Det går att ändra på genom politiska beslut i EU och här hemma i Sverige.
Fram till valet fortsätter Vänsterpartiet att diskutera arbetslivets villkor. I vår rikstäckande kampanj ”Vi är människor inte maskiner” synliggör vi den ökade otryggheten och stressen. Vi ska ge röst åt lönearbetare i alla yrken och branscher. Och vi ska utveckla och presentera våra alternativ och visioner för ett mänskligt och värdigt arbetsliv. Ingen ska kunna undgå att det faktiskt finns ett arbetarparti att rösta på i valet 2014.

Maria Forsberg (V)

Maria Chergui (V)