Vänsterpartiet aktiva på Internationella kvinnodagen

Idag syntes vänsterpartister runt om i hela Eskilstuna. Internationella kvinnodagen firades och jämställdhetsfrågan stod självklart i fokus.

Redan 06.00 fanns Maud Ekman, Maria Forsberg, Terhi Niemi och Joel Hamberg på plats vid Mälarsjukhuset och delade ut blommor till 300 anställda vid Mälarsjukhuset.

Joel Hamberg delar ut en blomma

– Många hade jobbat natt och andra började sin arbetsdag. Landstingspersonalen gör ett ovärderligt jobb som vi måste uppmärksamma ofta, säger Maud Ekman, gruppledare för Vänsterpartiets landstingsgrupp.

Under lunchen talade Maria Chergui, kommunalråd i Eskilstuna och ordförande i Jämställdhetsutskottet, på Stadsmuseet. Där invigde hon en dansföreställning som heter ”Starka kvinnor 2.0”. Chergui deltog tidigare under dagen vid Sevenföreställningen på Rinmangymnasiet i Eskilstuna.

– Det är en mycket stark berättelse om kvinnor som kämpat för jämställdhet och den togs emot mycket väl av eleverna, säger Chergui.

Maud, Terhi och Maria

Under hela dagen uppmärksammade Ung Vänster jämställdhetsfrågan utanför Gallerian i Eskilstuna. Joel Hamberg talade här under lunchen.

Joel Hamberg talar

– Vänsterpartiet är det parti som sätter jämställdhetsfrågan absolut högst på dagordningen inom svensk politik. I Eskilstuna är vi särskilt stolta över det stora arbete som görs i kommunen kring jämställdhetsintegering, en fråga som V har varit drivande i. Vi analyserar just nu kommunens verksamheter ur ett jämställdhetsperspektiv för att kunna säkerställa att vi satsar våra skattepengar jämställt och att vi har en jämställd service ett jämställt bemötande till våra kommuninvånare, säger Hamberg.

Kl 15.52 deltog flera vänsterpartister vid den manifestation med deltagare från flera fackförbund, tejjouren Meja och S-kvinnor.

1552

– Efter 15.52 jobbar kvinnor idag gratis fram till 17.00 i jämförelse med män. I den takt som kvinnors löner kommer närmare männens så kommer det ta 68 år innan vi har likvärdig lön för likvärdigt arbete. Detta är oacceptabelt och vi föreslår bland annat delad föräldraförsäkring, rätt till heltid och kontinuerliga lönekartläggningar varje år för att komma tillrätta med detta stora problem, säger Maria Forsberg, ordförande för Vänsterpartiet Eskilstuna.

Efter detta träffade Vänsterpartiet Vårdförbundet i ett middagsmöte. Vård- och omsorgspolitikerna Joel Hamberg, vice ordförande i Vuxennämnden och Maria Forsberg, ledamot i Vuxennämnden och ordförande i nämndens utskott för personer med funktionsnedsättning diskuterade vård- och omsorgsfrågor med Vårdförbundet som engagerar proffessioner inom både kommunen och landstinget.

Ikväll deltar också flera Vänsterpartister vid det kulturevenemang som anordnas vid Balsta musikslott. Här ska också Maria Chergui tala. Kom gärna dit, evenemanget håller på mellan 17.00-23.00 idag den 8 mars.