Vänsterskolan fortsatte i Eskilstuna

Vänsterskolan i Eskilstuna och Sörmland fortsätter. Under lördagen deltog 22 vänsterpartister på en utbildning om media och debattartikelskrivande.

Utbildare Barbro Sörman och ordförande Maria Forsberg

– Vänsterpartiet har mycket bra politik och många bra idéer, men vi måste bli bättre på att nå ut med vårt budskap. Dagens Vänsterskola är ett steg på vägen till att bli ett än mer aktivt och synligt parti, säger Maria Forsberg.

Medieutbildning i Eskilstuna

Dagens utbildning var den andra i Eskilstuna under 2013. Tidigare under året anordnades en politisk skola om Vänsterpartiets politik. Även den utbildningen var mycket välbesökt vilket visar på ett stort intresse för Vänsterpartiets politik och att engagera sig för ett mer jämlikt, jämställt och ekologiskt hållbart samhälle.

– Medlemstillströmningen till Vänsterpartiet är störst bland alla partier i landet och det avspeglar sig också i Eskilstuna och Sörmland. Vi tar mycket väl hand om våra nya medlemmar och sympatisörer och erbjuder en rad olika träffar och utbildningar kontinuerligt. Vi vill att man ska kunna utvecklas i Vänsterpartiet både politiskt och som människa och det tycker jag att våra medlemmar ger uttryck för när jag träffar dem, säger Joel Hamberg, styrelseledamot i Vänsterpartiet Eskilstuna.

Barbro Sörman, ordförande för Vänsterpartiet i Nacka och en av Vänsterpartiets utbildningsledare i Vänsterskolan, var utbildare i Eskilstuna och mycket engagerad:

– Vänsterskolan är ett jättebra initiativ eftersom det leder till ökad kunskap och ökat engagemang i partiet. Det var jättekul att få komma till Eskilstuna och träffa intresserade partikamrater från hela Sörmland och få ta del av deras tankar och erfarenheter från media och debattartikelskrivande.

Medlemmar kom från Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm och Gnesta. Här är några röster från dagen.

– Informativt och intressant. Även fast man har skrivit många debattartiklar genom åren så lär man sig alltid något nytt, säger Tony Rosendahl, ordförande i Vänsterpartiet Katrineholm.

– Givande att lära oss hur vi når ut med det vi vill utanför den närmaste kresten och förhoppningsvis undvika de värsta fällorna, säger Lotten Båvik från Vänsterpartiet Nyköping.

– Jag tyckte att dagen var mycket bra och jag lärde mig mycket nytt. Att vi i Vänsterpartiet når ut i media är väldigt viktigt och jag känner mig idag mer trygg med hur jag ska agera i olika situationer i framtiden, säger Shabboo Ghobadi.

På medlemsutbildningen fanns också en annurlunda gäs(s)t från Gnesta på besök. Lokalföreningen hälsade självklart fågeln Pip välkommen till Eskilstuna!

Gäs(s)t-besök från Gnesta