Vuxennämnden och Vänsterpartiet uppmärksammade Solåsen

Idag besökte Vänsterpartiets Joel Hamberg, vice ordförande i Vuxennämnden, Vård- och omsorgsboendet Solåsen i Hållsta. Det är nu 45 år sedan ”Pensionärshemmet”, som det kallades då, invigdes 1968. 47 personer bodde där vid den tiden.
Joel Hamberg besökte Solåsen
Sedan 1984, då en ombyggnation skedde, bor idag 28 boende i 24 stora och fina lägenheter. Ettor och tvåor om 25-59 kvadratmeter. 4 par bor tillsammans. 1993 utsågs Solåsen till Sveriges bästa äldreboende. I samtal med både boende, personal och chefer samt en rundvisning av lägenheter, gemensamhetslokaler, utemiljö och aktivitetsrum berättar Hamberg om intrycket av en mycket trygg och bra boendemiljö och arbetsmiljö, Hamberg.
– Fina lokaler och lägenheter, allrum i marknivå, taktil beröring som val för de äldre i avslappnad miljö, egen frisörssalong i retrostil, höns på innergården och god och vällagad mat från eget kök. Detta är bra och fin kommunal äldreomsorg i Eskilstuna kommun, där fokus ligger på omtanke, inte girighet och vinstuttag, säger Hamberg.