Storpublik när Fredrik Pettersson talade om klass hos Vänsterpartiet

Idag kom 43 personer från Eskilstuna och övriga Sörmland till Vänsterpartiets öppna möte när Fredrik Pettersson, politisk redaktör på Tidningen Folket, förläste om klass. 70 minuters föreläsning, följdes av lunch och ett timslångt efterföljande samtal. Ordförande Maria Forsberg gladdes över dagen och att många nya personer kom till träffen.

Många intresserade av föreläsning av klass

– Det var roligt att så många kom idag och att se många nya personer här. Det ger oss energi inför vårt fortsatta arbete för att göra Eskilstuna och Sverige mer jämlikt, jämställt och ekologiskt hållbart!

Fredrik Pettersson, menar att det är viktigt att höja blicken och se strukturerna i samhället. Det finns också en sak som han tror skulle förändra allt. Något som arbetarrörelsen tappat, bildning.

Tidningen Folkets politiska redaktör Fredrik Pettersson

– Det är oerhört viktigt att arbetarrörelsen tar upp detta igen, för att bättre kunna se, förstå och kunna förändra samhället, menar Pettersson.

Fredrik, varför föreläser du om klass och klassperspektivet?

– För att det är ett grundläggande perspektiv för den politiska vänstern, och för att det hjälper oss att förstå hur samhället fungerar. Men också för att klass får alldeles för lite utrymme i det dagliga politiska samtalet, säger Pettersson.

Vad tyckte du om dagen?

– Jag tycker att det var jätteintressant och givande. Att det kom så mycket människor tar jag som intäkt för att människor törstar mer av klassdebatt, menar Pettersson.

Firat Nemrud kom till föreläsningen med hans dotter, och lyssnade flitigt samtidigt som han läste för henne.

Firat Nemrud läser för sin dotter

En av personerna som ville lyssna på Pettersson och diskutera klass hade åkt ända från Oxelösund.

– Det var en mycket intressant föreläsning och diskussion och sådana är nödvändiga för att få näring till det dagspolitiska arbetet. Fredrik är analytisk men också en väldigt intressant föreläsare. Det är bra att få perspektiv utifrån, säger Patrik Renfors, distriktsordförande i Vänsterpartiet Sörmland.

Nyforsbon Åsa Sommarlund var också på plats.

Lunchpaus mellan föreläsning och diskussion

Varför tyckte du att det var viktigt att komma hit idag?

– Därför att jag ser, varenda dag, på mitt jobb i skolan att klassamhället existerar. Och detta är viktigt att uppmärksamma och diskutera, säger Eskilstunabon Åsa som till vardags arbetar på Stålforsskolan.

Eskilstunabon Johan Luks var i Vänsterpartiets lokaler för första gången. Han berättar varför han kom.

– För att få lyssna på ett av de mest grundläggande perspektiven inom politiken som inte diskuteras så ofta längre. Fredrik lyfter det på ett klokt och intressant sätt. Det som är intressant är nu hur klassbegreppet kan moderniseras och lyftas in i debatten igen, säger Johan.

Även Asrin Qasim från Eskilstuna kom till Vänsterpartiet för första gången.

– Jag är intresserad av att lära mig mer om Vänsterpartiet och om det är ett parti jag ska rösta på, säger Asrin.

Vad tyckte du om dagen?

– Det är bra att Fredrik lyfter klassperspektivet. Klassklyftorna ökar mer och mer för varje år med den borgerliga regeringen, fortsätter Asrin.

Styrelsen var på plats tidigt och förberedde dagen

Styrelsen förbereder lunchen

Nästa öppna fikaträff och informationsmöte för intresserade och nya medlemmar är den 2 oktober, kl 17.30 i Vänsterpartiets partilokal på Gillbergavägen 4.

Om du vill komma på mötet, anmäl dig till: